Aivoriihessä pitäisi laittaa paperille asioita, mutta kukaan ei oikein tiedä mitä. Näihin
asioihin perustuu koko loppukurssin toteutus. Opettaja ohjaa välillä prosessia niin, että
projektin toteutuksen suunnittelu estetään. Kenelläkään ei ole hajuakaan mitä asioita pitäisi
miettiä, ja lopulta homma menee siihen, että tutor ohjaa oppilaat kirjoittamaan paperille
mitä tahansa mieleen tulee, oli se mitä tahansa; vessanpönttö, polkupyörä, pitkä sormi.
Näin se homma etenee.
Aivohiiri ryömii läpi harmaan massan! Jälleen yksi esimerkki vailla todellisuuspohjaa olevista
opetusmetodeista. Ehkä tämä on yksi niistä PBL-menetelmän uustrendikkäistä menetelmistä,
joiden käyttö on despoottisella käskyllä määrätty johtoportaasta? Olisi hieman parempi, jos
annettaisiin oppilaiden sentään vapaasti selvittää asioita ilman että pitää tehdä justiinsa
määrätyn kaavan mukaan. Homma ei ainakaan toimi näin. Lopputulos on sekava pohja kaikelle
seuraavalle työskentelylle, suurinpiirtein yhtä sekava kuin aivoriiheä aloittaessa. Kukaan ei
tiedä, miksi tätä tehdään ja miten, mutta yksi on selvää: hyöty on parhaimmillaan puhdas nolla.
Kommentit:
Opettaja haluaa siirtää opettamisen oppilaille ja valvoo itse vain että oppilaat oppivat. -Spökö
Trendikästä uusmedia-opiskelua moderneilla metodeilla, tuotetaan roskaa. -Saketzu
Syvältä ja poikittain. -Fukov
|